18 december 2011

Inspiration



Det är just vad den här veckan har varit - inspirerande! 
Och vad har då hänt? jo, det ska jag berätta nu:

Hela veckan har svenska folket skänkt pengar så att alla flickor ska få gå i skolan, jag tror att de snart är uppe i 11 miljoner. Det gör mig rörd och inspirerad. Jag har bidragit med 50 kr, ska nog bidra med 50 till.

 - Nobel Fredspristagare på Rosendal
Leymah Gbowee, en av årets tre fredspristagare, kom till min fina skola i onsdags. Det var fantastiskt, hon är en otroligt inspirerande människa. Hon uppmanade oss att inte sitta hemma i soffan och vara arga över världens alla problem och orättvisor utan att istället göra något åt saken. Alla kan vi göra något! Hitta din egen röst!

- Svenska hjältar-galan
I fredags kväll satt jag ensam hemma i soffan och storbölade. Alla hjältedåd gjorde mig alldeles rörd och jag tror att vi alla måste tänka efter vilka vi vill vara i situationer där folk behöver vår hjälp. Vill vi vara de som bara stod och tittade på eller den som faktiskt gjorde något? Dessa människor gjorde något och det är något jag verkligen ser upp till.

- Nobels Fredspriskonsert
Även på lördagskvällen fälldes en och en annan tår. Då visades nämligen fredspriskonserten på TV (ja jag har tittat på mycket TV den här veckan) och pristagarna är så overkligt starka. Verkliga förebilder! Det faktum att jag sett en av de på nära håll gör att det känns ännu närmare hjärtat. En av de låtar som spelades var den här nedanför, jag fällde några tårar då, den är alldeles för fin.

This year's love - David Gray

Jag vill göra världen bättre, men var ska man börja?
Det ska jag klura på och om någon har några idéer så får ni gärna berätta!

Jenny

1 kommentar:

  1. http://weheartit.com/entry/19481791/in-set/680525-inspiration

    http://weheartit.com/entry/16807616/in-set/680525-inspiration

    http://weheartit.com/entry/19481647/in-set/668637-cool

    tre roliga och inspirerande och enkla lappar :)

    ville också se nobelpristagarna, vi hade chansen att få se dom i universitetsaulan men jag va inte inne på schoolsoft den dagen och kunde anmäla mig :( synd men men, kul att ni fick träffa en av dom :)

    SvaraRadera